ETAP 28i uit 1991, een prachtschip, een snelle zeiler, helemaal compleet en zeewaardig uitgerust èn: zeilklaar.
Net terug van een zes maanden durende solotocht rond West Europa en weer meteen voor jou opnieuw vaarklaar gemaakt èn compleet uitgerust voor een volgende grote reis. (lees mijn blog: https://sailing-karavanserai.nl/uncategorized/trossen-los)

Heb jij ook wel eens gedroomd om aan boord te gaan wonen en/of verre reizen te maken?
Met deze overcomplete zeilboot kan je nu per direct die droom realiseren.

Compleet? Jazeker, je hoeft alleen je eigen kleding, dekbed en eten aan boord te brengen, losgooien en je kan wegvaren.

Ik hoor je denken; Maar waarom dan toch verkopen?
Dat zit zo, na 57 jaar gespeeld te hebben met van alles dat drijft heb ik besloten tot verkoop van mijn zeilboot vanwege fysieke problemen, nog een andere hobby plus de sterke behoefte om verre en lange reizen over land te gaan maken.
Ik verkoop dus werkelijk ál mijn spullen die met watersport en varen te maken hebben.
Doe er jouw voordeel mee!

Maar neem vooral de moeite om de toch wel grote hoeveelheid informatie door te worstelen en de foto’s te bekijken, het zal niet voor niets zijn. (n.b.: door de groot afgebeelde foto’s lijkt het meer dan het is ?).

En…. ik heb nog veel méér nautische materialen die hier niet vermeld worden maar bij aankoop mogelijk wel interessant voor jou kunnen zijn. Misschien dat wij, als ik al die spullen er óók nog bij doe, het samen eens kunnen worden?

Specificities van deze boot:
ETAP 28i
Bouwjaar 1991
Formaat LxBxD= 858 x 313 x 115 cm (28 voet)
Kruiphoogte 195 cm
Masthoogte 12,35 meter (13 meter met flexibele VHF-antenne). De boot heeft een ingekorte mast, je kan dus probleemloos zeilend onder de Hollandse brug, de Stichtse brug, de brug over het Ketelmeer en de brug over het Haringvliet.
Rondhouten mast, giek en rodkicker van Seldén.
Brandstofverbruik 1 a 1,5 liter diesel per uur bij 5,4 knopen snelheid op 1.800 toeren.
Ontwerpers Philippe Harlé en Alain Mortain.
Werf ETAP België (inmiddels ter ziele).
Gebruikersgroep www.etapclub.nl.

Motor:
Volvo Penta (Saildrive) 18 pk diesel. Type MD2002 (1991) Net door de Volvo-dealer geheel nagekeken, uitgebreide servicebeurt gegeven en de compressietest wijst uit dat alles perfect in orde is.
De saildrive manchet werd in 2003 vervangen (maar heeft nog steeds geen haarscheurtjes).
Volvo RH tweeblad klapschroef type RH 2163 0720 (2013).
1 rvs dieseltank 55 liter, met inspectieluik (2016), met directe ontluchting (2013) naar buiten.
Vetus koelwaterwierfilter Type 140 (2014).
Tussen de brandstoftank en de motor is in 2021 een dubbele brandstoffilter/waterscheider gemonteerd.

Inspectieluik in de dieseltank (2017) na eerst het dieselbacterieprobleem te hebben opgelost.

Techniek:
Marifoon, Simrad RS8300 met ATIS (2005) met certificaat. (gereviseerd in 2014) De handset hangt in de trapopgang en is binnen en buiten te bedienen, 1 luidspreker boven de kaartentafel en 1 waterdichte luidspreker in de kuip.
Marifoon noodantenne, kan op een stuk rondhout worden geplaatst of in de mast gehesen.
Marifoon handheld, Raymarine RAY101E handheld marifoon met dockingstation om op te laden.
Kaartplotter, Raymarine A65 met WiFi (2015) met Navionics kaart “Central & West Europe” (2021) maandelijks een update gedownload en geïnstalleerd, de laatste update is van 19-04-2022.
Stuurautomaat, Raymarine ST 2000+, (2007) met afstandsbediening.
Dieptemeter, log en watertemperatuur, Autohelm ST50 Tridata.
Kompas analoog, Mini Contest 101 (2014) buiten in de instrumenten console gemonteerd.
Kompas digitaal, Autohelm ST50 Steering Compass.
Windmeter, Autohelm ST50+ Wind.
Windex (2015), ook in het donker goed zichtbaar, de Windex wordt vanaf de masttop met een LED-lamp (2021) aangelicht.
In 2014 zijn alle instrumenten aan het Raymarine netwerk gehangen zodat zij met elkaar kunnen “praten”, een in de plotter uitgezette route wordt door de stuurautomaat van waypoint tot waypoint gevolgd.

Instrumentenconsole met v.l.n.r. analoog kompas, Tridata, kaartplotter, windmeter en het kompas van de stuurautomaat.
Ook in het donker zijn de instrumenten prima af te lezen.
Als je een iPad of Samsung tablet hebt kan je deze, met de door de plotter gegenereerde WiFi, als repeater aan de Raymarine Plotter linken èn op afstand volledig bedienen.
De marifoon noodantenne garandeert helder zenden en een prima ontvangst, hier gemonteerd op een houten staak samen met een rond schijnend toplicht.

Elektriciteit:
1x start accu 72 Ah, DMA (2013). (wordt voor de verkoop vervangen)
2x service accu elk 105 Ah, DMA – VDC31M (2018).
Walstroomlader Philippi Pro BL 12/16-2, aansluiting op de spiegel in 2019 opnieuw aangelegd.
Vrijwel alle elektrische leidingen in de hele boot zijn vervangen (2013).
Victron Orion DC-DC omvormer (2015) van 12V naar 24V met aansluiting in de achterkajuit (2015).
De 7 NauticLed vlakke LED- armaturen met touch schakelaar (2014).
25 meter oranje (geeft niet af) walstroomkabel tussen wal en schip voor de 220 Volt aansluiting op de wal.
7 stopcontacten met 220 Volt. (1x voorkajuit, 2x kaartentafel, 1x natte cel, 1x trapkastje, 1x achterkajuit, 1x kombuis).
3 stopcontacten voor 12 Volt-plug (1x voorkajuit en 1x boven kaartentafel en een extra zware in de natte cel).
1 stopcontact voor 24 Volt-plug in de achterkajuit.
1 stopcontact met 2 USB-aansluitingen buiten in de instrumenten console.
1 stopcontact voor 12 Volt-plug met 2 USB-aansluitingen.

Victron Orion DC-DC omvormer.
Ook boven de kaartentafel is één van de 7 NauticLed vlakke LED- armaturen met touch schakelaar gemonteerd (2014). De RGB-verlichting is ingebouwd in/achter het ronde profiel onder de kastjes.

Navigatieverlichting:
3-kleuren LED-toplicht. (2016) AquaSignal 40.
Wit 3600 rondom schijnend anker LED-licht (2021) AquaSignal 40.
Tweekleuren boordlicht LED-rood en groen op de preekstoel. (2019) Talamex.
Een wit LED-heklicht achter. (1991 origineel ETAP) Talamex.
Een combi wit LED-stoomlicht vóór op de mast (2019) met een aangebouwde 10 Watt witte halogeen dekschijnwerper. Talamex
Een los wit 3600 rondom schijnend LED-stoomlicht op een houten “mastje” van 1 meter hoog (2021) voor gebruik bij gestreken mast. AquaSignal 40

Zeilen:
Rolgenua 2, 20,74 m2, met tell-tails en trimlijn (2015) UK-De Vries sails op een Furlex 100 S rolinstallatie. Knispert nog als nieuw.
Rolgenua 2, 20,8 m2, met tell-tails en trimlijn (oud zeil uit 20xx) BM-sails, nog prima te gebruiken op langdurig voordewindse koersen met een in lengte verstelbare spinnakerboom of met de tweede vaste spiboom en spiboom op- en neerhouder.
Rolgenua 3, 15,35 m2, met tell-tails en trimlijn (2015) UK-De Vries sails op de bestaande Furlex 100 S rolinstallatie (2016).
Stormfok 4, 6 m2, met oranje vlakken (2008) UK-Halsey sails, wordt met rakbanden om het weggedraaide voorzeil geslagen. UK Halsey. Nog nooit in storm gebruikt.
Grootzeil, 19,4 m2.met tell-tails en trimlijn (2015) UK-De Vries sails. Volledig doorgelat met wagentjes, 3 riffen, losse broek en lazy-jacks. Knispert nog als nieuw.
Genaker, 51,00 m2 (2011) op een Seldén Top Down GX 10 Furler GX10 (2015) wordt vliegend gevoerd op een korte boegspriet met 2 lange schoten.

Furlex 100S genuaroller.
Dyneema reeflijnen voor de drie riffen.

Alle zeilhandelingen, dus ook het reven, gebeuren vanuit de kuip, in 2014 zijn de door de giek lopende reeflijnen van het éénlijns reefsysteem vervangen voor Dyneema.
De blokken op de genuarails zijn ook vanuit de kuip verstelbaar.
De zeilen worden gestreken met behulp van lazy-jacks.
De lazybag zeilhoes (2015) kan tijdens het (wedstrijd)zeilen strak naast de giek worden weggerold om hinderlijke luchtstroming te voorkomen.
Achterop de giek is een trimschaalverdeling geplakt.
Rolfokhoes met rits en doorlopende rolfokhoeslijn voor om de rolgenua.
Zeilhuik met nieuwe rits (2020) voor het grootzeil.
Elk zeil is opgeborgen in zijn eigen zeilzak.

Om geen valse wind in het zeil te krijgen kan de lazybag strak tegen de giek worden weggerold.
In het gangboord de lange genuarails met vanuit de kuip verstelbare genua schootblokken.

Staand- en lopend want:
De mastvoet is in 2015 gedemonteerd, opnieuw gekit en teruggeplaatst geworden.
De voorstag met genuaroller, top- en hoofdwanten, achterstag en alle stagspanners zijn in 2016 door CS Rigging vervangen.
Alle vallen en schoten werden vervangen in 2013 en zijn bedienbaar vanuit de kuip.
Op het kajuitdak zijn 11 valstoppers (1991) gemonteerd en 2 Lewmar lieren elk met een losse lierhendel.

CS Rigging komt op locatie de nieuwe complete verstaging monteren.
Close-up van de nieuwe verstaging.
Op de kuiprand staat voor de genuaschoot aan BB en aan SB een selftailing Lewmar lier met een losse lierhendel gemonteerd.
De valstoppers op het kajuitdak zijn gemerkt om vergissing te voorkomen.

Alle vier de lieren werden elke drie jaar gedemonteerd en gereinigd, voor het laatst in 2021.
Barton grootschoot overloop op het brugdek, gereviseerd in 2015 om het grootzeil onder alle omstandigheden optimaal te kunnen trimmen.
2 vlaggenlijnen met vlaggenwartels onder de zalingen aan BB en SB. (2013).
Vanuit de kuip bedienbare lijn (2021) om de zwarte kegel onder de BB-zaling te kunnen hijsen.
Nieuwe aluminium clam-cleats voor lazy-jacks (2015).
Boven in de mast is een TriLens radarreflector gemonteerd (2015).
Er is vanuit de masttop een kraanlijn (2019) aanwezig die gebruikt wordt om de rubberboot aan en van boord te hijsen.
Op de uiteinden van de zalingen zijn zeilrollers geplaatst.
Ook bij de preekstoel en voor de eerste scepter zijn zeilrollers geplaatst.
In 2021 zijn er maststeps in de mast aangebracht.

De motorkegel kan vanuit de kuip worden gehesen.
De witte TriLens radarreflector in de top van de mast (direct boven de vlag).
Zeilrollers op de uiteinden van de zalingen en maststeps links en rechts tegen de mast.

Dek en romp:
Het gehele onderwaterschip is in 2016 volledig kaal gehaald en in de copper coat gezet (meerdere lagen epoxy met koper poeder). Hierdoor is er geen aangroei meer en loopt de boot significant sneller.
Net voor het roer is een kleine scheg in gelamineerd om eventuele waterplanten van het roer en de roerkoning weg te leiden (2016).
Het roer wordt momenteel bij de ETAP reparateur van nieuwe roerlagers voorzien (2022).
Buiskap (2014) Dekker Zeilmakerij – Zaandam. De buiskap is in delen neerklapbaar en de ramen zijn nog helder. Preventief zijn alle naden van de hele kap in het voorjaar van 2021 bij deze zeilmakerij doorgestikt.
Zeilhuik, type lazy bag, is geheel oprolbaar tegen de zijkant van de giek (2015) Dekker Zeilmakerij – Zaandam en in dezelfde kleur als de buiskap.
Rocna boeganker van 10 kilo (2015) met 62 meter gegalvaniseerde ketting van 8 mm, Grade 70 (2019).
2e anker opvouwbaar 6 kilo met 7 meter ketting voorloop en 28 meter 18 mm met oogkous en grote rvs D-sluiting
Extra ankerlijn van 28 meter 22 mm met oogkous en lus.
Vetus verticale ankerlier (2020) met kettingschijf en verhaalkop met twee bedieningshendels.
Voor de mast een zwanenhals waardoor alle bedrading onderdeks wordt gevoerd. De zwanenhals heeft als bescherming een extra afsluitbuisje ter voorkoming dat er schoten of lijnen onder beklemd raken.

Voor de mast de zwanenhals met het extra afsluitbuisje, hierdoor komen er geen schoten of lijnen meer klem te zitten onder de zwanenhals en is alle bedrading volledig afgeschermd.
Het gehele onderwaterschip is in 2016 volledig kaal gehaald en in de copper coat gezet (meerdere lagen epoxy met koper poeder). Hierdoor geen aangroei meer en nu een prijswinnende sneller lopende boot.
Zo zag het onderwaterschip eruit na 5 seizoenen met copper coat te hebben gevaren.
Sinds er copper coat op het onderwaterschip zit valt de boot nu elk jaar in de prijzen.
Zelfs de prestigieuze ETAP Classic Award valt ons ten deel.
Vetus verticale ankerlier (2020) met kettingschijf en verhaalkop, de twee bedieningshendels hangen in het ankerluik.
Het Rocna anker rust op de rollen in het rvs-ankerbeslag annex boegsprietje, de Seldén GX 10 Furler van de halfwinder wordt op de aangelaste ring aangeslagen.
Veilig voor anker op de Seine om beter zicht af te wachten.
De iroko zitbankjes in beide hekstoelen (hier is nog de originele kleine hekbolder zichtbaar).
Middenbolder, in lijn met en in de stijl van de ETAP-voetrail.
Hekbolder aan SB en BB net voor de spiegel, ook deze bolders zijn in lijn met en in stijl van de ETAP-voetrail (de overtollige kit is inmiddels weggesneden ? )

Kuip:
Aparte uitvouwbare ARC Marine teakhouten kuiptafel met teakhouten slingerlijsten (2105) en losse Fiamma tafelpoot (2019). Beide hebben hun vaste plek in de bakskist.
Aan de zeerailing links èn rechts naast de kuip hangen twee rvs flessenhouders.
Op de zitting van de kuipbanken zijn teakhouten latten aangebracht.
Nieuwe rubberen afdichtprofielen op de bakskisten (2022).
Uitneembare siliconen afsluitdop in de pot voor de kuiptafelpoot in de kuipbodem (2019).
Vaste, opklapbare zwemtrap op de spiegel, bedienbaar met een veiligheidslijn vanuit het water.
2x Comfort Seat Classic in taupe om aangenaam in de kuip te kunnen zitten (2015).
Een Spinlock aluminium helmstokverlenger is permanent gemonteerd op de teakhouten helmstok.
Op het kajuitdak zijn in 2015 nieuwe teakhouten handrailingen geplaatst.
Aan de BB hekstoel is een motorspiegel op een rvs houder gemonteerd voor de buitenboordmotor (2020).
Aan de SB hekstoel is een witte opbergtas met een Plastimo Rescue Sling met 40 meter drijflijn gemonteerd (2018).
De handlenspomp is in 2021 gereviseerd.

De uitvouwbare teakhouten kuiptafel met teakhouten slingerlijsten is hier ingevouwen tot “borreltafel”, tijdens de maaltijd wordt de tafel na openklappen twee keer zo breed. In de zeerailing de fleshouders.
De rvs motorspiegel voor de buitenboordmotor
Typeplaatje van de tweede serie 28i met bouwnummer 236.

Kajuit:
In de kajuit is rondom onder de bovenkastjes een rode nachtverlichting (2014) gemonteerd om verblinding bij nachtzeilen te voorkomen. Op andere momenten is de kleur van deze RGB LED-verlichting naar keuze in te stellen.
Alle acrylaat ramen links en rechts in de kajuitopbouw, het gebogen panoramaraam voor in de kajuit alsmede het ronde voorluik zijn in 2013 vervangen.
Nieuwe deurrubbers rond de kajuitingang, alle kajuitraampjes en het ronde vluchtluik in het voordek (2013).
Voor de kajuitingang is er 1 Trespa luik met luchtrooster en cilinderslot (2020) aanwezig plus 1 acrylaat luik (2020) èn 1 luik met horrengaas (2020).
Om inbraak te voorkomen is er in 2021 een rvs-overvalslot gemaakt dat wordt afgesloten met een schildpadslot.
De 6 kajuitraampjes, het panoramaraam en het ronde vluchtluik zijn geheel vernieuwd (2013).
Het panoramaraam werd in 2021 losgehaald en met Sikaflex opnieuw waterdicht gemonteerd.
Thermostaatvoeler van de Webasto-dieselkachel (2014).
De salontafel is draaibaar en in hoogte verstelbaar.
Bergruimte onder de twee grote langsbanken, ondermeer een geïsoleerde foambox om groente en fruit goed te houden en een Black & Decker stofzuiger op 12 Volt. Onder de voorbank, onder de voorkooi en onder de kuipvloer is nog meer bergruimte.

Montage van het nieuwe gebogen panoramaraam aan de voorzijde van de kajuit.
Het gebogen panoramaraam aan de voorzijde van de kajuit glimt je tegemoet. De giekophouder / rodkicker is in 2016 gereviseerd.
Trespa luik met luchtrooster en cilinderslot voor de kajuittoegang.
Het rvs-overvalslot met het schildpadslot.
In de kajuit brandt normaliter een RGB LED-verlichting die naar keuze op kleur is in te stellen. Tijdens het nachtzeilen zet je deze verlichting op rood om verblinding te voorkomen.
De RGB-verlichting op rood gezet om tijdens het nachtzeilen niet te worden verblind door het felle witte licht.
De geïsoleerde foambox om groente en fruit goed te houden.
Boven SB-bank is een transparant acrylaat boekenrek gemonteerd.
Rondom de salonbanken zijn plenty opbergmogelijkheden met zakjes en vakjes om allerlei klein spul slingervast in op te bergen.
Ook in de kastjes boven beide salonbanken zijn plenty opbergmogelijkheden met diverse vakjes om alle spullen slingervast op te bergen.

Een stevige hardhouten kajuittrap met achter de bovenste trede een naar boven schuivende 22” Salora 8005td LED-televisie (2014).
Achter deze trap is de motorruimte waarin een LED-verlichting is aangebracht (2014).
De luchtroosters voor zuurstofaanvoer naar de motorruimte werden in 2015 vervangen.

De bovenste trede van de stevige hardhouten kajuittrap kan worden geopend.
Daaronder bevindt zich de TV die in een rails naar boven schuift
De omhooggeschoven 22” Salora 8005td LED-televisie (2014).
De motorruimte achter de kajuittrap is rondom voorzien van LED-verlichting (2014).
Hetzelfde camerastandpunt maar nu met een onverlichte motorruimte. In het donker is dat toch een stuk minder handig werken.

Alle vlonders in de salon, achterkajuit en toiletruimte zijn gerenoveerd in 2013.
Alle matrassen, bankzittingen en rugleuningen werden vernieuwd en bekleed met grijs Alcantara (2013).
Gordijnen (gebroken wit) voor alle ramen en het ronde vluchtluik.
De bergvakken aan SB en BB onder de ramen en kastjes hebben efficiënte indelingen voor flessen, glaswerk, boeken en divers klein materiaal.
De ventilatieopening tussen ankerbak en voorkajuit alsmede die in het kajuitluik zijn voorzien van insectenhorren.
Losse insectenhor om over de gehele kajuitingang te hangen.
Container met meerdere items recent noodvuurwerk (2019 en 2021).
Een magneet aan een lijn om bijvoorbeeld je huissleutels weer op te vissen.
Koffer met basis gereedschappen. Voor alle bouten en moeren zijn passende sleutels aan boord.

Een grondige aanpak, alle vlonders in de salon, achterkajuit en toiletruimte zijn gerenoveerd in 2013
De rondzit en de voormatrassen en rugleuningen werden vernieuwd en bekleed met grijs Alcantara (2013), vier in kleur bijpassende sierkussens
Rond de salontafel is ruim voldoende plaats om met 4 volwassenen en 3 kinderen de maaltijden te nuttigen

Slaapplaatsen totaal:
Een verlengde V-kooi in de boeg BxL= 162 x 224 cm daaronder 1 opbergvak.
BB-langskooi BxL= 191 x 60 cm daaronder 1 zeer groot opbergvak.
SB-langskooi BxL= 193 x 60 cm daaronder 1 zeer groot opbergvak.
Deze twee langskooien kunnen met behulp van de salontafel tot een tweepersoons dwarsbed worden vermaakt.
2 persoons achterkooi BxL= 145 x 205 cm.

Voorhut:
Een verlengde V-kooi in de boeg BxL= 162 x 224 cm met daaronder 1 opbergvak.
AirLift ventilatiemat onder de V-vormige matras in de voorkooi (2015).
V-vormige matrastopper met in vorm gesneden molton en onderlaken (2015).
In het voorschip links en rechts van de V-kooi zijn totaal vier open bergvakken waarin kleding een plek vindt zonder dat die bij helling of zware zeegang kan wegrollen.
Aan stuurboord een 220Volt wcd en 12Volt wcd plus teak telefoonbakje.
1x 2 kg poederblusser met manometer.
1x ventilator met USB-aansluiting.
1x ventilator met 12Volt-plug aansluiting.
Windvanger van spinakerdoek om boven het geopende voorluik te monteren.
Insectenhor met klittenband voor onder het ronde voorluik.
Los gordijn met klittenband voor onder het ronde voorluik.
1x losse 12Volt ventilator.
1x Technautic touch LED-lamp aan het plafond.

Een verlengde V-kooi met extra legplanken aan zijkanten en daaronder de voorste brandblusser
Naast de voorkooi aan stuurboord een 220Volt wcd en 12Volt wcd plus teak telefoonbakje (voor uw gasten)

Kaartentafel en instrumentenpaneel:
2x stopcontact 220 Volt walstroom.
1x stopcontact 12 Volt service accu.
Thermostaat met timer (stel hem in 30 minuten voordat je wil opstaan en je komt in een al warme kajuit) van de Webasto-dieselkachel (2014).
1 luidspreker voor marifoon.
1 Pioneer MVH-150UI -stereo radio met iPod aansluiting en USB en afneembaar front.
1 Bluetooth adapter om een GSM aan de radio te koppelen.
Paneel met alle schakelaars en automatische zekeringen.
1x Easy DVB-t splitter (2014).
Raymarine AIS 650 class B transceiver (2015).
Raymarine AIS splitter 100 (2015).
MPPT-regelaar voor zonnepaneel (2017).
Black-box van de Simrad RS8300 marifoon.
De gehele bedrading achter het instrumentenpaneel is in 2015 herzien en gereviseerd.
Teakhouten wandhouder voor een iPad of andere tablet (2013).
Teakhouten wandhouder voor een iPod (2013).
Teakhouten wandhouder voor afstandsbediening, telefoon, kaartpasser en potlood (2013).

Instrumentenpaneel boven de kaartentafel, dat Technautic touch LED-lampje aan het plafond recht boven de kaartentafel geeft een bak werklicht.
Direct boven de kaartentafel v.l.n.r. de teakhouten wandhouders voor een iPod, een iPad of andere tablet en voor een telefoon, kaartpasser, potlood de afstandsbediening van de RGB-verlichting.
v.l.n.r. Raymarine AIS splitter, Raymarine AIS Class B transceiver, DVB-T splitter.
v.l.n.r. DVB-T splitter, walstroomlader, rolmaat, MPPT-regelaar, RGB-module en zaklantaarn
De kaartentafel is een prima werkplek om het blog of scheepsjournaal bij te werken
Ook recht boven de kaartentafel een Technautic touch LED-lampje aan het plafond

De bergruimte in de kaartentafel is verdeeld in vakken (2013) en bevat;
1 kaartpasser
1 Bretonse plotter/liniaal
Waterkaart vaarroutes Nederland
Routes Waddenzee
Stroomkaart Zeeuwse wateren
Stroomkaart Het Kanaal
NIMOS Meteo cursus
Pagina’s voor het scheepsjournaal en voor tochtvoorbereiding
Checklist voor een oversteek
Waterkaart 1801 – Noordzeekust van De Pannen tot Den Helder
Waterkaart 1803 – Westerschelde, Vlissingen, Antwerpen, Kanaal Gent-Terneuzen
Waterkaart 1811 – Waddenzee Westblad
Waterkaart 1812 – Waddenzee Oostblad
Waterkaart 1810 – IJsselmeer, Markermeer en Randmeren
Waterkaart 3015 – Oostfriese Wadden
Waterkaart 3014 – Elbe, Weser, Helgoland
ANWB waterkaart – Staande Mastroute
ANWB waterkaart – Zeeuwse Delta
ANWB waterkaart – Friesland
ANWB waterkaart – Overijssel
ANWB waterkaart – Noord-Holland
ANWB waterkaart – Biesbosch
ANWB waterkaart – Hollandse Plassen
ANWB waterkaart – Vinkeveense en Loosdrechtse Plassen
ANWB waterkaart – Grote rivieren Westblad
ANWB waterkaart – Grote rivieren Oostblad

Afstandsbediening voor de RGB instellingen van de LED-strip (2014) onder de hangkastjes en in de natte cel.
Afstandsbediening voor de Raymarine stuurautomaat
2 opgeladen keycards en 1 tag-sleutel voor diverse IJsselmeer- en Waddenhavens.
1 clubvlag van de ETAPclub.nl.
Nederlandse vlag en solovlag om te voeren in het achterstag.
Gastenvlaggen voor: Friesland, Denemarken, Duitsland, Engeland, België, Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië en Griekenland.
Quarantaine-vlag en inklarings-vlag.
Alle vlaggen worden met vlaggenwartels aangeslagen (je hoeft dus geen lijntjes te knopen).
1 grote ETAP-vlag.

In de bergruimte links naast de kaartentafel hebben de volgende nautische boeken een plekje gevonden;
Vaarwijzer de Waddenzee
Vaarwijzer het Deltagebied
ANWB Almanak deel 1 en deel 2
ANWB gids vaarroutes Nederland
ANWB toeristische havengids
ANWB gidsje maritieme musea in Nederland
ANWB Schipperszakboek
Boek Zeil- en tuigagetrim (Ivar Deudekom)
Boek Schipper zakboek
Boek Kookboek scheepsgerechten
Boordboek Vereniging van Toerzeilers
2 kunststof opbergboxen

De schuine vloer onder de kaartentafel is afgevlakt en er is een ruime open schoenenkast gemaakt met vangnet en een lamp met bewegingssensor (2014).
Verstelbare uitstroomopening van de Webasto-dieselkachel (2014).

De van origine schuine vloer onder de kaartentafel is vlakker gelegd, direct daarboven de verstelbare uitstroomopening van de Webasto-dieselkachel (2014) en de ruime open schoenenkast met verlichting (2014)
Deze opname toont hoe mooi de kajuitvloer nog is

Kombuis:
1x stopcontact 220 Volt walstroom.
Plastimo Pacific slingeroven met daarop een geïntegreerd 2-pits kooktoestel met pannenbeugels (1991) geheel gereviseerd in 2015. De gasslangen zijn nog vrij jong.
Vóór de oven is in 2021 een verstelbare rugband/slingerband aangebracht om ook bij zwaar weer te kunnen koken.
Onder de oven/kookplaat combinatie bevindt zich een blusdeken (2013) en een gasalarm (2015).
De vlonders direct voor de oven zijn in 2015 afgevlakt waardoor er een betere sta- en werkplek is ontstaan.
Een RVS verchroomde ronde extra diepe spoelbak (1991) met een nieuwe verchroomde bladkraan (2014).
De huiddoorvoer voor het afvalwater is voorzien van nieuwe kogelafsluiters (2015), een zachthouten plug hangt aan de afsluiter.
Elektrische drinkwaterpomp Jabsco type Par Max 3 (2021).
Koelbox met Danfoss compressor (1991) op 12V. In 2015 is er een geforceerde luchtkoeling geïnstalleerd waardoor de koelbox minder vaak aanslaat en dus minder stroom verbruikt
Het van origine losse deksel van de koelbox is in 2013 voorzien van een greep, rvs scharnieren en een klepveer om tijdens het gebruik het deksel open te houden.
Vaste watertank 85 liter onder de voorbank. In 2013 uitgebouwd en gereinigd, het water is direct drinkbaar dankzij het aanwezige groffilter met direct daarna extra Jabsco Aqua Filter met uitwisselbaar filter element.

RVS verchroomde spoelbak (1991) met een nieuwe bladkraan (2014)
Onder de spoelbak is bergruimte voor de pannen, waterkoker, thermoskannen, prullenbak en afwasteil.
Onder de oven is de blusdeken gemonteerd en in het zicht hangt het gasalarm.
De vloer vlak voor de oven, die van origine heel schuin lag, is vlakker gelegd.
Zijaanzicht van de vloer vlak voor de oven, op het meubel is nog te zien hoe schuin dit vlonder van origine heeft gelegen
Het vak met de Danfoss compressor voor de koelbox, de container met noodvuurwerk en de magneet voor sleutels zonder zwemdiploma.
Voor het kommaliewant zijn op maat gemaakte vakken aan BB gemaakt waarin de glazen (dus géén plastic), geglazuurde borden, kopjes en mokken kunnen worden vastgezet.
In de kast ernaast staat nog meer kommaliewant en het bestek, daarboven het Technautic touch LED-lampje aan het plafond.
Achter de rugleuning van de bank aan bakboord is een glazenrek met 4 prosecco glazen en 6 borrelglaasjes. Links van de glazen kunnen 4 flessen drank worden opgeborgen.
In het kastje boven de oven is een goot aangebracht waarin de kruidenpotjes een vaste plek hebben. De opbergmandjes maken het compleet.
Direct achter de oven en onder het kruidenkastje hangt de pot met pollepels en ander kookgereedschap en daarnaast het messenvak.
Zonder voldoende pannenlappen, handdoeken en theedoeken begin je niets in een kombuis ?.

Kommaliewant;
1 Italiaanse percolator koffiepot voor de èchte espresso
2 rvs thermoskannen.
1 fluitketel.
1 koekenpan
1 wokpan met steel
3 kookpannen met deksel
1 elektrische waterkoker
1 theepot
1 prullenbak
5-delige set keukenmessen in een houten messenblok
1 gasaansteker
1 garde
1 keukenlepel
diverse spatels
1 kurkentrekker
1 rvs notenkraker
1 vacu-vin pomp
1 blikopener
1 kaasdoos met kaasschaaf
4 diepe stenen borden (Plastimo, model Schooner)
4 stenen ontbijtbordjes (Plastimo, model Schooner)
4 stenen mokken (Plastimo, model Schooner)
6 stenen koffiekopjes (Plastimo, model Schooner)
6 koffielepeltjes
7 longdrinkglazen met rood ETAP-logo
6 wijnglazen (Plastimo, model Schooner)
4 prosecco glazen (Plastimo, model Schooner)
6 borrelglaasjes (Plastimo, model Schooner)
4 beige plastic eierdopjes
4 plastic eierlepeltjes
4 plastic opbergdozen voor suiker, koffie, thee
6 witte open opbergdozen om de grote bergvakken onder te verdelen

Toilet / natte cel:
In de natte cel is een rode nachtverlichting aanwezig (2014) om verblinding bij nachtzeilen te voorkomen.
Tevens 1x Technautic touch LED-lamp aan het plafond.
Jabsco RM 69 onderwater spoeltoilet (2013). In 2021 is het gehele pomphuis van dit toilet vervangen.
De huiddoorvoeren voor de spoelwater inlaat en de fecaliën uitlaat zijn beide voorzien van nieuwe kogelafsluiters (2015). Passende zachthouten pluggen hangen aan elke afsluiter.
In 2013 zijn alle slangen van het toilet vervangen en voorzien van dubbel uitgevoerde rvs-slangklemmen.
In de spoelslang is een flacon PuryTec toiletspoeling gemonteerd die bij elke spoeling de pot reinigt en verfrist (2013).
2 nieuwe flacons PuryTec toiletspoeling zijn op de boot aanwezig.
In 2021 zijn alle rubbers van het toilet vervangen.
De toiletbril is voorzien van anti-verschuifnokjes (2014).
Het toilet is voor meer zitcomfort op een 3 cm extra verhoging geplaatst.
Wandhouder met toiletborstel.
De bladkraan is tevens een uittrekbare handdouche.
De extra kajuitdeur met horrengaas over de volle oppervlakte.
Verstelbare uitstroomopening van de Webasto-dieselkachel (2014).
Alecto mini rookmelder gemonteerd aan het plafond (2014), nieuwe batterij in 2021 geplaatst.
Beide ramen in de natte cel zijn voorzien van gematteerd zandstraal folie (2013).

Overzicht natte cel, achter de zeilkleding is de extra kajuitdeur met horrengaas opgeborgen. Links achter de pot de witte verstelbare uitblaasopening van de verwarming en daarboven een afsluitbaar chromen ventilatierooster.
Voor meer zitcomfort is de toiletpot op een extra verhoging van 3 cm geplaatst.

Wastafelkast in natte cel bevat;
2 badlakens.
4 handdoeken met bijpassende washandjes.
4 gasten handdoekjes met bijpassende washandjes.
verstuiver toiletverfrisser met navulling.
zeepdoos met handzeep.
handdouche.
wandhouder met beker en vakken voor tandpasta en 4 tandenborstels.
wandspiegel.
In de natte cel zijn 7 (wegneembare) waslijnen van elk 105 cm aanwezig. (2021).
6 opbergdoosjes voor kleine toiletartikelen.
hangrek met 10 chromen kledinghangers voor zeilpakken en zeillaarzen.
extra uitstroomopening van de kachel om de natte was en de zeilpakken te kunnen drogen.
extra 12 volt aansluiting met steker om een luchtpomp voor een rubberboot of ander zwaar stroom trekkend apparaat op aan te sluiten.
2x self-inflating reddingsvest, in 2021 geteste en voorzien van nieuwe CO2-patronen en tabletten.

Kast direct boven de wastafel in de natte cel met voldoende vakjes om klein spul in op te ruimen en er ook nog toilettassen in kwijt te kunnen.
Linksboven een 220 Volt aansluiting (voor je haarföhn of scheerapparaat) en de kleine wipschakelaar voor de rode nachtzeilverlichting. Boven deze kast ook hier een Technautic touch LED-lamp aan het plafond.
Onder de wastafel in de natte cel is een kast met voldoende ruimte voor extra handdoeken, badlakens, toiletrollen en wat al niet meer in op te bergen.
Ook in de natte cel is een rode nachtverlichting aanwezig (2014) om verblinding bij nachtzeilen te voorkomen.

Achterhut:
1x matras uit één stuk BxLxD= 145 x 205 x 14 cm
Veel bergruimte aan de bakboordzijde van de achterhut
1 vak om vier ordners en andere documentatie in op te bergen (2015)
7x kunststof kledinghanger
2x Knirps paraplu
1x 2 kg poederblusser met manometer
3 voltmeters om de conditie van de drie accu’s af te lezen (2021)
2x zwart verduisteringspaneel voor het zijraam en het kuipraampje
2x insectenhor voor beide openslaande raampjes
1x elektrische vliegenmepper
1x oprolbare lattenbodem
2x hoofdkussen (een dekbed dient u zelf mee te brengen)
1x Technautic touch LED-lampje aan het plafond en
1x een batterij touch LED-lampje aan het plafond
1x stopcontact 220 Volt walstroom
1x stopcontact 12 Volt service accu (2021)
1x stopcontact 24 Volt service accu (2015)
1x matglazen acrylaat regenkapje (2014) dat bij neerslag in de kuip wordt geplaatst, hierdoor kan het ’s nachts in de achterhut niet naar binnen regenen

De achterhut met tweedelige kledingkast, opbergruimte onder het gangboord en brandblusser. .
(foto mei 2022)
BedFlex Marine oprolbare lattenbodem onder de achterkooi (2013). De matras bestaat uit één stuk en is opgebouwd uit een 9 cm dik stevig ondermatras met daarop vast een 50 mm dik Tempur Top comfortmatras met geheugen.
Hier is de BedFlex Marine lattenbodem opgerold om in de motorruimte te kunnen werken. In opgerolde toestand wordt de matras samen met de lattenbodem gezekerd met een lange spanriem.
Onder het bed in de achterhut is een extra toegang naar de motorruimte aanwezig.
In de achterhut onder het bed met goede verlichting aan de motor werken is absoluut geen enkel probleem. De verlichting is zodanig geplaatst dat je tijdens het werk niet direct in het felle licht kijkt.
Het Vetus Type 140 koelwaterwierfilter is via de toegang tot de motorruimte onder het matras in de achterhut bereikbaar zonder het matras weg te rollen en dus probleemloos te reinigen.
De inwendig verlichte (2014) tweedelige kledingkast, links legkast en rechts hangkast.
Achter de deur naar de achterhut de 3 voltmeters om de conditie van de drie accu’s af te lezen (2021).
Ook achter deze deur de circuit schakelaars om de startaccu en de twee service accu’s helemaal af te schakelen. De schakelaar daarboven koppelt – ingeval van een startprobleem – kortstondig de service accu’s aan de startaccu.

Kuip en dek:
4x stoffen hoes voor over de lieren
1x stoffen hoes voor over de helmstok
Buiskap met ramen en rvs-frame dat tot windscherm kan worden weggeklapt (2014)
1x zonnepaneel GSC 56Q Gioco 58 Wph met ritsen bevestigd bovenop de buiskap (2015)
1x vloeistof kompas
1x Tridata
1x Raymarine A65 met WiFi (2015)
1x windsnelheidsmeter
1x elektrisch kompas voor stuurautomaat
2 USB-contactdozen
1x waterdichte marifoon luidspreker
2x waterdichte stereo luidsprekers (2014) met een waterdichte volume draairegelaar (2021)
1x spatwaterdichte druktoets (2021) om de elektrische luchthoorn (2019) te bedienen
1x hook-and-moor 180 cm (2016)
1x verstelbare spiboom / genuaboom
1x zware niet verstelbare spiboom
1x Vetus ankerlier (2020)
1x boegspriet met geïntegreerde ankerrollen (2014)
1x Rocna anker 10 kilo (2014)
1x spruit met snubber / duivelsklauw (2020)
1x ankerboei (2019)
1x ankerdouche, slang met sproeikop om het anker schoon te spoelen (2021)
Alle clam-cleats zijn in 2014 van naamlabels voorzien zodat voor iedereen direct duidelijk is welke lijn er doorheen voert.

Het 58 Wph zonnepaneel is met ritsen bevestigd bovenop de buiskap (2015). De textielhoes waardoor de bedrading loopt zit met klittenband vast op de buiskap en kan (bijvoorbeeld in de winterstalling) met paneel en al worden verwijderd. Het schuifluik en ook de ramen van de buiskap zijn bijzonder helder.
Het zonnepaneel bovenop de buiskap vanuit een andere hoek.
Aan bakboord in de zeerailing van boven naar beneden 1x hook-and-moor 180 cm, 1x verstelbare spiboom / genuaboom en 1x zware niet verstelbare spiboom.
Achter in de kuip aan BB en SB de buitenspeakers van de stereo, in het midden op het achterschot de buitenspeaker van de marifoon met links daarvan de gereviseerde lenspomp. (de mat ligt er alleen tijdens de winterstalling).

Bakskisten in de kuip:
Bovenin beide bakskisten is een LED-verlichting aangebracht.
Reserve zachthouten pluggen voor de afsluiters.
Webasto dieselkachel, kan varend al gestookt worden (2014).
Onderdeks direct naast de dieselkachel is een CO2-alarm geplaatst.
25 meter oranje walstroomsnoer (laat geen vlekken na) en verloopsteker van de blauwe Euro naar een randaarde Schuko.
Boven in de bakkisten is een pvc goot (2013) gemonteerd waarin de dekzwabber, deelbare peddels en de bootshaak zijn opgeborgen.
Tegen de achterwand zijn divers ophanghaken (2013) gemonteerd waaraan het lijnwerk is opgehangen.
1x rubberen puts met lijn.
1x Jabsco PMA4 dekwaspomp (2016).
1x gele tuinslang met sproeikop en koppeling voor de dekwaspomp (2021).
1x Gardena-haspel met 15 meter drinkwaterslang (2017).
1x buitendouche in foedraal.
2x blauw Plastimo railingkussen met borglijntje en musketon.
1x rvs steigertrappetje met teakhouten trede en ingelegd rubberen antislip ETAP-logo (2013).
1x ARC Marine teakhouten buitentafel, in formaat verstelbaar (2019).
1x Fiamma tafelpoot (2019).
2x Camping Gaz tank.
Houder voor een derde brandblusser.
Dekborstel op afneembare steel.
Handborstel.
Seago T230RT rubberboot.
Set sleeplijnen voor de rubberboot.
1 tweeslag luchtpomp voor de rubberboot.
1x motorspiegel voor de rubberboot.
2x roeiriem voor de rubberboot.
1x roeibankje voor de rubberboot.
1x 5 liter jerrycan (leeg) voor de buitenboordmotor.
1x borglijn om de giek laag op de voetrail te zetten.
2x lierzwengel.
1x PLA-kunststof zwengel voor dekvuldoppen (2020).
1x opvouwbare zwarte ankerbal.
1x opvouwbare zwarte motorkegel.
1x Blue Performance Sunshade Free Hanging, een vrijhangende zonnetent van 160 x 160 cm (2014).
1x Raymarine stuurautomaat ST2000+.
1x rubberen voetenmat.
1 bulletalie.
2x grote landpen, elk opgeborgen in een pvc houder.
1x moker/vuistje van 1 kilo opgeborgen in een pvc houder.
1x koperen misthoorn.
2x korte landvast met rubberen schokdemper (2019).
4 lange landvasten (voor en achter) met aangesplitst oog.
2 landvasten voor de middenbolders.
1 extra lange tros van 18,5 meter.
1 korte landvast van 5 meter.
6 korte landvasten met aangesplitst oog aan de steiger geknoopt in de box in de jachthaven.
4 bal/peervormige stootwillen met lijn.
4 buisvormige stootwillen met lijn.

De PLA-kunststof zwengel om de dekvuldoppen voor drinkwater en diesel te kunnen openen en sluiten.
De LED-verlichting bovenin beide bakskisten geeft veel gebruiksgemak zowel ’s avonds als hoogzomer wanneer je door de felle zon in de bakskisten nauwelijks meer iets kan onderscheiden. (overigens is deze foto overdag genomen!).
Mijn trouwe bemanningslid, de Raymarine stuurautomaat ST2000+. Op de helmstok is de aluminium Spinlock helmstokverlenger zichtbaar. In de rechter bovenhoek is tussen de stuurboord teakhouten bank en het polyester van de spiegel nog net een stukje van de kadastrale nummerplaat van deze boot zichtbaar.
De gasbun van boven gezien, hierin staan boven elkaar 2 CampingGaz flessen, één fles R904 met 1,8 kg butaangas en één fles R907 met 2,75 kg butaangas.
Seago T230RT rubberboot met buitenboordmotor.
De Seago rubberboot op sleep (links op de foto de Plastimo Rescue Sling met 40 meter drijflijn).
Het rvs steigertrappetje met teakhouten trede en ingelegd rubberen antislip ETAP-logo (2013) haak je aan de voetrail om eenvoudig van een lage steiger aan boord te klimmen.
De Blue Performance Sunshade zonnetent hangt normaal onder de giek maar ligt voor deze tocht over de gestreken mast.
De rubberen schokdemper in de extra landvast (2019).
Landvast op de middenbolder en daarna belegd op de selftailing genualier.

Zwart kunststof koffer met diverse onderdelen;
Fles anti-spinnen spray.
Kabelslotje voor het rvs steigertrappetje.
Jabsco Aqua Filter, een los drinkwaterfilter element.
Oranje zuignap om zwemmend de romp te kunnen reinigen.
Spuitflacon voor kunststof onderhoud.
Spuitflacon voor buiskap onderhoud.
Spuitflacon voor rubber onderhoud.
Flacon chroomreiniger.
Flacon aluminium mastreiniger.
Fles koelvloeistof.
2x flacon PuryTec toiletspoeling.
Potje smeermiddel voor de lieren.
Tube vet voor de Furlex roller.
Tube Volvo-vet.
3x nieuwe impellor.
1x dieselfilter.
1x getande V-snaar.
Zakje met antislip tape.
Rubber klep voor pomptoilet.
Zakje zeilreparatietape.
Rolletje rubber opdikmateriaal.
Reserve patroon voor reddingsvest.
Compensatiemagneet voor het vloeistofkompas.
rvs reservebout met rvs ringen voor het inspectieluik (2017) van de brandstoftank.
12Volt steker voor het “zware” stopcontact in de natte cel.
Zwarte kunststof afdekdop voor de voeler van de dieptemeter.
2 vellen rvs plakfolie (2021) om slijtplekken te voorkomen.
Testkabeltje van de Webasto-kachel.
Rol teflontape.
Trechter.
Restant Epifanes Grijs 213 antislip verf.

Extra bijgeleverd:
Wintertent voor staande mast.
5 meter zonnepaneel verlengkabel, 2 ritsen met zeilogen om in de winterstalling het zonnepaneel als druppellader op een andere plaats aan dek te bevestigen.
Houten schragen en steunen met 50 mm spanbanden (elk 4 ton treklast) om de gestreken mast op de boot mee te nemen.
Een Bisonyl regendoek om over de kuip te spannen als de mast gestreken is.
Huishoudtrap om in de winterstalling op de boot te kunnen klimmen.

Het Bisonyl regendoek is hier over de kuip gespannen om tegen de herfstregen te beschermen.
De gestreken mast ligt hier op de houten schragen en steunen om het Franse binnenwater te kunnen bevaren.

En er is meer:

Alle aankoopnota’s, onderhoudsbeurten, garantiebewijzen, handleidingen (alleen van de plotter is dat al één ordner vol) en andere documentatie worden op alfabet gesorteerd in ordners bijgeleverd.

Zomaar nog enkele foto’s:

Rhône, oktober 2021
Friesland, voorjaar 2018
Golfe de Fos sur Mer, oktober 2021
Fort Boyard, augustus 2021
Noordzee, mei 2018
IJsselmeer, mei 2016
IJsselmeer, zomer 2017
Waddenzee, juni 2019
Waddenzee, juni 2019
IJsselmeer, zomer 2015
Boyardville, augustus 2021
Folleux, juli 2021
Rhône, oktober 2021
Bretagne, Ile et Rance, juli 2021
Bretagne, viaduct van Corbinieres, juli 2021
Poilges, september 2021
Bordeaux, augustus 2021
Normandië, baai van Omnoville-la-Hogue, juli 2021
Montmerle-sur-Saône, oktober 2021
Gravelines, juni 2021
Westerschelde, juli 2013