Onze boot “Karavanserai” is een ETAP 28i uit 1991 ontworpen door het Franse duo Philippe Harlé en Alain Mortain.
Ik vind dat een bootnaam een betekenis moet hebben. Al mijn eerdere zeilboten hadden een naam die voor mij persoonlijk een betekenis hadden, zo ook met de “Karavanserai”.
Een karavanserai is van oudsher te vinden langs de karavaanroutes, met name langs de befaamde historische zijderoute zijn alom de bekende herbergen, veelal gelegen in een oase, te vinden. Op die plaatsen hielden de handelskaravanen halt om mens en dier te laten uitrusten en weer aan te sterken. De naam is samengesteld uit de twee Perzische woorden karwân (karavaan) en serái (groot gebouw/herberg). karavanserai [gebouw voor huisvesting van karavanen]
In de achter ons liggende jaren beleefden wij vaak extreme drukte in ons eigen reclame productiebedrijf. Onze zeilboot was dé manier om te ontspannen en onszelf weer op te laden. De boot fungeerde dus als een rustplaats in onze eigen handelsroute, een ware karavanserai.
Daarnaast is Caravanserai de titel van het 4e studio album (uitgebracht op 11-10-1972) van de latin-rock band Santana van wie ik al sinds voorjaar 1973 fan ben en meerdere keren een concert heb bezocht. Het is duidelijk dat de hoes van deze LP mij heeft geïnspireerd bij het vormgeven van de bootnaam.
Kortom, het plaatje klopte helemaal.
De afgelopen paar jaar heb ik diverse aanpassingen gedaan om de boot zo veilig en prettig mogelijk en vooral single handed te kunnen varen. Alle zeilhandelingen zijn vanuit de kuip bedienbaar. Ik hoef alleen het dek op om het anker te laten vallen of ophalen en indien nodig de stormfok aan te slaan. Voor mijn “Rondje Méditerranée” heb ik de nodige systemen dubbel uitgevoerd, denk daarbij aan de kompassen, VHF-zender, telefoon, landvasten, voorzeilen, extra anker evenals een anker voor de dinghy.
Zaken om het zeilersleven wat te veraangenamen zijn bijvoorbeeld een hijskraantje om de buitenboordmotor te laten zakken tot achter de spiegel van de dinghy, een ankerlier (weliswaar handbediend, maar toch) met voor de veiligheid 62 meter 8 mm ankerketting grade 70. Als anker gebruik ik al jaren het onverwoestbare maar vooral bedrijfszekere 10 kilo Rocna anker. Dit anker is als een heipaal die je de grond injaagt zo zeker lig je daarachter geankerd. Het tweede anker is een oud Bruce anker van 15 kilo met 7 meter 10 mm ketting voorloop plus 55 meter lijn.